Wie ben ik? Competenties voor Duurzaam onderwijs: A Rounder Sense of Purpose in de praktijk

In de plannen van Curriculum.nu, aanzet tot de nieuwe kerndoelen, is ruim plaats voor Burgerschap en Duurzaamheid. Daarbij gaat het om relatief nieuwe leerinhouden, zoals je die ook terugvindt in de Sustainable Development Goals (SDG’s). En het gaat om een andere benadering van onderwijs, een ‘andere’ leerkracht, die zich bewust is van de impact van onderwijs op duurzaam handelen.

A Rounder Sense of Purpose (RSP), een internationaal project waarin Duurzame PABO participeert, sluit hierbij aan. Het beschrijft leren voor duurzame ontwikkeling als onderwijs, gericht op sociaal, economisch en ecologisch gebied. Er is een sterke relatie met educatie op weg naar actief, participerend burgerschap en een stevige link naar de SDG’s. Deelnemers aan de workshop spiegelen zich aan het RSP competentieprofiel (wie ben ik?) en verbinden dit aan de SDG’s. Ze gaan naar huis met meerdere lesideeën, die ze (vrijwel) direct in de eigen praktijk kunnen toepassen.