Publicaties

Op zoek naar meer informatie over leren voor duurzame ontwikkeling in het basisonderwijs of op de pabo? Onderstaande publicaties zijn door Duurzame PABO uitgebracht of Duurzame PABO heeft een bijdrage aan de publicatie geleverd. De publicaties met een pdf-symbool kunnen gratis gedownload worden.

De wereld van kleding

Voorleesactie 2020

Wist je dat er in een gemiddelde kledingkast in Nederland maar liefst 50 ongedragen kledingstukken hangen? Zonde, want bij de productie van kleding zijn veel nieuwe grondstoffen, water, chemicaliën en energie nodig.

Sem en Saar geven positieve energie

Voorleesactie 2019

“Ik vind dat minder plastic moet komen want wat er met het milieu gebeurd kan gewoon niet. Ik zie best veel plastic flesjes in de natuur. Wie word daar nou blij van. De vogels eten dat dan op en even later kunnen ze ziek zijn. Niet leuk!!!”

De kracht van nieuwe energie

Voorleesactie 2018

De verhalenbundel ‘De kracht van energie’ is geschreven voor de Voorleesactie op de Dag van de Duurzaamheid op 10 oktober 2018.

De wereld van Voedsel

Voorleesactie 2017

Het voorleesboek ‘De wereld van Voedsel’ is speciaal gemaakt voor de Voorleesactie op de Dag van de Duurzaamheid op 10 oktober 2017. Deze verhalenbundel over duurzaam en gezond voedsel is geschikt voor groep 1 t/m 8.

De wereld van Plastic

Voorleesactie 2016

Het voorleesboek ‘De wereld van Plastic’ is speciaal gemaakt voor de Voorleesactie op de Dag van de Duurzaamheid op 10 oktober 2016. De verhalen gaan over de thema’s plastic, zwerfafval en plastic soep.

32 lessen voor de toekomst

Het boek ’32 lessen voor de toekomst’ laat een vernieuwende kijk op onderwijs zien. En staat vol praktische voorbeeldlessen die leerlingen van de basisschool – op hun eigen niveau – bij een duurzame wereld betrekken. Enthousiasmerende en vernieuwende lessen die passen bij de kerndoelen in het onderwijs.

Schooling for Sustainable Development in Europe

Recent verschenen: ‘Schooling for Sustainable Development in Europe.’ van R. Jucker, R. Mathar (Eds.) Het boek onderzoekt de uitvoering van programma’s voor Educatie voor Duurzame Ontwikkeling in heel Europa. En geeft de lezer tips om studenten kennis, vaardigheden en waarden te leren die nodig zijn voor een duurzame toekomst.

Leerkracht-competenties voor duurzaamheid

Vanuit UNECE, een commissie van de Verenigde Naties, is een set duurzaamheidscompetenties vastgesteld voor alle opleiders. De uitgave Leerkrachtcompetenties Duurzaamheid is speciaal bedoeld voor leerkrachten en pabostudenten.

Nog lang en gelukkig

Voorleesactie 2013

Op de Dag van de Duurzaamheid 2013 liet Nederland zien hoe de wereld schoner, mooier en eerlijker kan. Ook kinderen hebben veel vragen en ideeën over milieu, verdeling van rijkdom, natuur, geluk en samenleven.

Duurzame ontwikkeling op de basisschool

Duurzame ontwikkeling op de basisschool geeft studenten praktische en didactische handreikingen om op de basisschool met het thema aan de slag te gaan.

Eén aarde is genoeg voor de hele wereld

In de publicatie Een aarde is genoeg voor de hele wereld staan acht schoolportretten van basisscholen. Zij beschrijven de wijze waarop zij als vernieuwingsscholen invulling geven aan duurzaamheid in hun school.

Naar een duurzame PABO

‘Naar een duurzame PABO‘ bevat verhalen van studenten en docenten die op de eigen pabo aan de slag zijn gegaan met duurzame ontwikkeling.

Didaktief: special Duurzaamheid in het basis- en voortgezet onderwijs

Leren voor duurzaamheid is niet moeilijk. Het is vooral een kwestie van leren kijken. Biedt de klas verschillende perspectieven en leer ze keuzes maken.

Help de juf

In het boekje Help de Juf zit een dvd waarop je in tien minuten kunt zien hoe je het didactische model ‘verhalend ontwerpen’ kunt inzetten bij leren voor duurzame ontwikkeling.

Schoolportretten

Hoe gaan basisscholen aan de slag met duurzame ontwikkeling? Lees het in een serie schoolportretten.

Duurzame oma

Voorleesactie 2009

Duurzame oma is het verhaal dat speciaal voor de Dag Van De Duurzaamheid 2009 werd geschreven door Sjoerd Kuyper. Het verhaal werd op 600 scholen in Nederland voorgelezen.