Workshops Duurzaam PO en PABO conferentie: Hoop én Actie

Hieronder worden de workshops van het Duurzaam PO en PABO conferentie: Hoop én Actie gepresenteerd. Je kunt je hier voor een workshop aanmelden. Doe dat ook als je je al eerder voor de conferentie hebt aangemeld!

OnderwijsBuiten, de aarde is jouw klaslokaal

Loes van 't Hoff, Lectoraat Natuur en ontwikkeling kind, Hogeschool Leiden en Thomas More Hogeschool. Haar team van docent-onderzoekers ontwikkelt curricula voor lerarenopleidingen.

In deze workshop worden op interactieve wijze good practices en ontwikkelpunten van de minor OnderwijsBuiten, de aarde is jouw klaslokaal gedeeld. Het doel van de minor is studenten te leren om natuur als kwaliteitsfactor in te zetten zodat zij een duurzame relatie tussen kinderen en de aarde stimuleren. Studenten, gastdocenten, natuurorganisaties, onderzoekers, schoolleiders en leraren van (basis)scholen vormen tijdens de minor een leergemeenschap; er wordt samengewerkt en samen geleerd. De minor kent twee pijlers: Buitenbekwaam worden en OnderwijsBuitenbekwaam worden.

Buitenbekwaam worden is bedoeld om studenten zich meer thuis te laten voelen in de natuur, vaardigheden te ontwikkelen en natuurkennis op te doen. Ook de eigen, wederkerige relatie met natuur is onderwerp van gesprek. Bij OnderwijsBuitenbekwaam worden studenten begeleid om onderwijs in en met natuur te ontwerpen en uit te voeren op hun stages.

Klimaatverandering in de klas

Marc ter Horst, kinderboekenschrijver

In deze interactieve workshop geeft kinderboekenschrijver Marc ter Horst je tal van aanknopingspunten om in de les op een frisse en heldere manier aandacht te besteden aan klimaatverandering. Door de research voor zijn kinderboeken en door zijn ervaring als educatief auteur heeft Marc tientallen lesideeën, proefjes, bronnen en animaties om met je te delen. Sommige direct bruikbaar in de klas, andere als startpunt voor je eigen les of project. Behalve zijn eigen boeken neemt Marc ook ‘duurzame’ kinderboeken van collega’s mee, waarbij we opdrachten gaan bedenken.

Marc ter Horst is een veel bekroond en vaak vertaald auteur van onder andere de klimaatboeken Scheten uit de Schoorsteen (4+), Palmen op de Noordpool (non-fictie 8+) en Rugzwemmen (fictie 10+).

Verankering van duurzaamheid in de onderwijspraktijk, met behulp van duurzaamheidscompetenties

André de Hamer

Gebruik de Greencomp om leren voor duurzame ontwikkeling echt in de praktijk te brengen en tegelijkertijd volledig te voldoen aan de nieuwe kerndoelen! André de Hamer verzorgt deze interactieve workshop waar iedere schoolleider, leerkracht en pabodocent en -student wijzer en blijer van wordt.

Bezoek aan stadsboerderij Griftsteede

Selma Renting, Adviseur natuur- en milieueducatie Utrecht Natuurlijk

In deze workshop ontdek je hoe scholen in Utrecht en Pabo’s en hun studenten gebruik kunnen maken van de stadstuinen en stadsboerderijen van Utrecht Natuurlijk, de levend materiaalprojecten, de leskisten, doe-het-zelf-projecten en het ‘Burenprogramma’ van specialistische organisaties in en rond Utrecht en landelijk. Mogelijkheden te over! Voor elk wat wils! Hoofddoel: kinderen positief betrekken bij de natuur en hen te leren ‘kringloopdenken’.

Onderzoekend leren in de schooltuin

Alliantie Schooltuinen

In de schooltuin komen allerlei vakken en vaardigheden samen in de praktijk. Het is bovendien een uitstekende plek voor onderzoekend leren. Denk aan de verschillende variabelen in de tuin (verschil in bodem, licht, vochtigheid etc). In deze workshop brengen we een stukje tuin naar binnen voor een ontzettend leuke, onderzoekende les met producten uit de tuin. De perfecte voorbereiding van het schooltuinseizoen.

We nodigen je uit om in de huid van een bovenbouwleerling te kruipen en laten je een les vol verrassingen en ontdekkingen ervaren. We zorgen voor de benodigde lesmaterialen en informatie, zodat je de les straks ook zelf kunt geven. We gebruiken de didactiek van Onderzoekend Leren en laten jou zelf inzien hoe leuk dat is. Wedden dat jij deze les ook gaat geven in jouw klas?

Hands on! Tools voor het leren sociaal te ondernemen

Marijke van Voorthuijsen, Eva Kuijpers, Stella van der Wal-Maris van de Marnix Academie

Kinderen leren  om samen actief ondernemend de wereld een stukje mooier te maken, wat is daarvoor nodig? Met behulp van verschillende werkvormen verkennen we onderwijs in sociaal ondernemerschap en diverse tools die je daarbij kunt inzetten.

Burgerschaps­­­­­­­­­­­­­vaardigheden ontwikkelen via duurzaamheidsvraa­gstukken

Peter Bom en Lida Klaver

De European Green Deal staat momenteel ter discussie. Discussie is prima, maar helaas bestaan er veel misverstanden. Discussiëren over duurzaamheidsvraagstukken vraagt om bepaalde vaardigheden. Om hier in de basis wat aan te doen, ontwerpen en testen wij een cursus waarin leraren basisonderwijs leren om aan de hand van duurzaamheidsvraagstukken de burgerschapscompetenties van leerlingen te ontwikkelen. In deze cursus leren leraren naast de actuele achtergrondkennis op het gebied van natuur en techniek ook om leerlingen te leren argumenteren, netwerk denken, samen denken en beslissingen nemen. Leraren leren hoe ze hun leerlingen op een gedegen manier kunnen leiden naar onderbouwde beslissingen over acties op het gebied van duurzaamheid. In onze workshop presenteren we het eerste ontwerp van de cursus en wisselen we uit over de eerste bevindingen.