Onderzoekend Tuinieren

Stichting Onderzoekend Tuinieren stimuleert een duurzame samenleving door het ontwikkelen van lesmateriaal op het gebied van natuur, wetenschap, techniek en voeding.

Doelgroep
  • Basisonderwijs
Doelgroep
  • Docenten
  • Leerlingen
Procesniveau
  • Inhoud
  • Uitvoering
SDG's
  • SDG3 Goede gezondheid en welzijn
  • SDG4 Kwaliteitsonderwijs
  • SDG11 Duurzame steden en gemeenschappen
  • SDG12 Verantwoorde consumptie en productie

Met Onderzoekend Tuinieren heeft een school een jaarrond lesprogramma voor alle groepen in de schooltuin. Met een doorlopende leerlijn in 9 stappen per jaar wordt de schooltuin echt ingebed in het curriculum. Naast tuinieren worden er onderzoeken gedaan, technische problemen opgelost en gezonde gerechten gekookt. De schooltuin is een bron van inspiratie voor kinderen en leerkrachten en fungeert als buitenlokaal.

De redenen voor dit initiatief zijn vanzelfsprekend: een schooltuin leert kinderen over de natuur en het verbouwen van voedsel. Tuinieren is goed voor de fysieke weerstand en de mentale weerbaarheid. Kinderen met een schooltuin eten meer groente en fruit en dit zorgt voor een gezond lichaamsgewicht.

Een andere urgente reden voor schooltuinieren, is de grote zorgen die veel kinderen hebben over de toekomst van onze planeet. In een onderzoek van het Jeugdjournaal blijkt dat de meeste kinderen zich grote zorgen maken over het klimaat en hun toekomst.

Met schooltuinieren leveren kinderen een betekenisvolle bijdrage aan de natuur en hun leefomgeving en dit biedt een kinderen een kans om daadwerkelijk zelf in actie te komen. Door het werken in de schooltuin maken de kinderen een oase voor planten en dieren en zorgen zij voor de broodnodige biodiversiteit in hun eigen woonomgeving.