Workshops Jubileumconferentie
Hieronder worden de workshops van de Jubileumconferentie 20 jaar vooruitkijken gepresenteerd. Je kunt je hier voor een workshop en de dag aanmelden.
Buitenonderwijs
Erwin Groenenberg en Josetta Hak hebben in Kopenhagen afgelopen jaar kennisgemaakt met de PlayWheels. Vier schijven die bijdragen aan het ontwerpen van spel in het onderwijs. Samen hebben zij de wielen doorvertaald naar onderzoekende/ontwerpende en duurzame ontwerpwielen. Zodat studenten en leerkrachten getriggerd worden om hun onderwijs op een bijzondere manier in te richten zodat leerlingen kennismaken met processen en vaardigheden. Kom tijdens deze workshop de wielen uitproberen.
Doorlopende leerlijnen/duurzame basisvorming Leiden/Leiderdorp
Hoe ziet de duurzame basisvorming er uit en hoe kun je deze met doorlopende leerlijnen in de praktijk brengen? Geo en Marieke en Roger nemen je mee op een mooie actieve workshop.
Natuurinclusief onderwijs ervaren
Natuurinclusief Onderwijs wat is dat? Is dat over 20 jaar ons normaal? Ga je mee ontdekken? Ga je mee beLEEFen?
Autopoiesis en de Whole School Approach
Je loopt het lokaal in, zucht en kijkt de groep rond. ‘Dit moet anders’, denk je bij jezelf. Je ziet hoe moeilijk jongeren het hebben: een onzekere toekomst, mentale druk en weinig tot geen perspectief. En laten we eerlijk zijn, volwassenen zijn zelden het goede voorbeeld. Heb je geen idee hoe je dat kunt veranderen, maar wil je wel hét verschil maken? Leren in een Levend Systeem geeft je praktische voorbeelden en inzichten. Guus Geisen laat je zien hoe je de kennis uit zijn laatste boek in de praktijk kunt brengen.
Didactic Bricks
Tine Nieboer neemt je mee op verkenning hoe didactic bricks een mooi huis kunnen opleveren dat naadloos past in de Whole School Approach.
Nieuwe kerndoelen
Afgelopen november zijn de conceptkerndoelen Mens en natuur, Mens en maatschappij en Burgerschap opgeleverd door het SLO. Momenteel is de fase van beproeven, waarin deze conceptkerndoelen worden getest door scholen. In deze workshop vertellen we je daar kort over en dagen we je uit om tijdens de workshop betekenisvol onderwijs te ontwerpen. Daarbij gaan we uit van de conceptkerndoelen mens en natuur en de conceptkerndoelen mens en maatschappij. Het onderwijs wat we ontwerpen koppelen we aan passende Sustainable Development Goals om te komen tot onderwijs dat de leerlingen aanspoort tot duurzaam gedrag in de leef- en schoolomgeving.
Duurzame PABO 50 jaar
In 2055 wordt de biologische Nederchampagne ontkurkt. Met docenten, studenten, planten, dieren, de zon en de Noordzee kijken we terug op vijftig jaar duurzaam onderwijs. Een feestelijke workshop over toekomstdenken en werken vanuit andere perspectieven.