Foto: Thomas More Hogeschool

Workshops Jubileumconferentie

Hieronder worden de workshops van het Jubileumconferentie 20 jaar vooruitkijken gepresenteerd. Je kunt je hier voor een workshop en de dag aanmelden (tot 11 april a.s.).

Didactiek – Didactic bricks

André de Hamer en Gerben de Vries (Duurzame PABO)

André de Hamer en Gerben de Vries nemen je mee op verkenning hoe didactic bricks een mooi huis kunnen opleveren dat naadloos past in de Whole School Approach.

Natuurinclusief onderwijs ervaren

Katja van Dalen (NatuurlijkBegaafd)

Natuurinclusief Onderwijs wat is dat? Is dat over 20 jaar ons normaal? Ga je mee ontdekken? Ga je mee beLEEFen?

Duurzame PABO 50 jaar

Mark Boode (Masterclass Duurzaam Onderwijs)

In 2055 wordt de biologische Nederchampagne ontkurkt. Met docenten, studenten, planten, dieren, de zon en de Noordzee kijken we terug op vijftig jaar duurzaam onderwijs. Een feestelijke workshop over toekomstdenken en werken vanuit andere perspectieven.

Binnenstadschool

Vincent van der Veen (IVN)

Onder leiding van Vincent van der Veen wordt de Provenierschool bezocht met 2 buitenpleinen. Als je nog niet wist wat een groen schoolplein is, dan weet je het nu! Vincent van der Veen sluit hierbij aan en geeft alle IVN-inzichten over Groene Schoolpleinen!

Nieuwe kerndoelen (Mens en Natuur)

Robert Blanken (SLO) en Lennard van den Akker (Thomas More Hogeschool)

Afgelopen november zijn de conceptkerndoelen mens en natuur opgeleverd door SLO. Momenteel worden deze getest. Robert Blanken en Lennard van den Akker nemen je mee op deze boeiende reis!

Burgerschap

Peter Bom (Saxion) en Saskia Kleinveld (Thomas More Hogeschool)

Peter Bom en Saskia Kleinveld nemen je mee in een verkenning hoe Burgerschap (waar de conceptkerndoelen ook van zijn opgeleverd) er in de praktijk uit kan zien.

Autopoiesis en de Whole School Approach

Guus Geisen (Guus Geisen Training & Ontwikkeling)

Je loopt het lokaal in, zucht en kijkt de groep rond. ‘Dit moet anders’, denk je bij jezelf. Je ziet hoe moeilijk jongeren het hebben: een onzekere toekomst, mentale druk en weinig tot geen perspectief. En laten we eerlijk zijn, volwassenen zijn zelden het goede voorbeeld. Heb je geen idee hoe je dat kunt veranderen, maar wil je wel hét verschil maken? Leren in een Levend Systeem geeft je praktische voorbeelden en inzichten. Guus Geisen laat je zien hoe je de kennis uit zijn laatste boek in de praktijk kunt brengen.

Starten met Schooltuinieren

Annerie Rutenfrans (Alliantie Schooltuinen)

Gezonde voeding, natuur én basisvakken in de praktijk, lijkt het je wat? De schooltuin als buitenleslocatie waar kinderen leren over gezonde voeding en de natuur, en al doende basisvakken zoals rekenen taal en burgerschap in de praktijk brengen? In deze workshop bespreken we de vragen die je moet stellen én beantwoorden om op een doordachte manier te starten met schooltuinieren. We delen onze tips, inzichten en ervaring, zodat ook jij straks met de klas vol enthousiasme aan de slag kunt in de schooltuin.

Doorlopende leerlijnen/duurzame basisvorming Leiden/Leiderdorp

Geo Burghgraaff (SME), Marieke Weishaupt (Gemeente Leiderdorp) en Roger Thomassen (Made From Scratch)

Hoe ziet de duurzame basisvorming er uit en hoe kun je deze met doorlopende leerlijnen in de praktijk brengen? Geo en Marieke en Roger nemen je mee op een mooie actieve workshop.

MeWeYouDo

Ton Baan (MeWeYouDo)

Samen zorgen voor de wereld van nu en in de toekomst. Daarom ontwikkelen we bijzondere vormen van burgerschapsonderwijs: schoolprojecten over toekomstdenken en burgerzin, dat is burgerschap waar je meteen zin in krijgt. De ‘MeYouWeDo dag’ is een schoolproject voor het basisonderwijs. Kinderen bouwen aan een nieuwe wereld, hún toekomst. Ze dromen en denken over een betere wereld en ze vragen: ME – is het goed voor mij? YOU – is het goed voor een ander? WE – is het goed voor ons allemaal, voor de wereld? Is je antwoord drie keer ‘JA’ dan DOen; kleine of grote acties bedenken, waarmee je de wereld om je heen een fijnere plek maakt en waar je direct zin in hebt! Ton Baan laat MeWeYouDo beleven!

Buitenonderwijs

Erwin Groenenberg (Thomas More Hogeschool en bestuur Duurzame PABO) en Josetta Hak (Thomas More Hogeschool)

Erwin Groenenberg en Josetta Hak hebben in Kopenhagen afgelopen jaar kennisgemaakt met de PlayWheels. Vier schijven die bijdragen aan het ontwerpen van spel in het onderwijs. Samen hebben zij de wielen doorvertaald naar onderzoekende/ontwerpende en duurzame ontwerpwielen. Zodat studenten en leerkrachten getriggerd worden om hun onderwijs op een bijzondere manier in te richten zodat leerlingen kennismaken met processen en vaardigheden. Kom tijdens deze workshop de wielen uitproberen. 

Sociaal ondernemerschap

Stella van der Wal-Maris (Marnix Academie)

In het lectoraat Onderwijs & Sociaal Ondernemerschap staat het leren sociaal te ondernemen centraal. Het onderzoek richt zich op een didactiek die leerlingen en (aankomende) onderwijsprofessionals in staat stelt de kennis en vaardigheden te ontwikkelen die nodig zijn voor het actief bijdragen aan duurzame ontwikkeling. In deze workshop leer je hoe dit mooie lectoraat te werk gaat.