20 jaar Duurzame PABO volgens Roel van Raaij: ‘’Docenten moeten niet alleen leren over het ‘wat’, maar ook het ‘hoe’!’’
Dit jaar bestaat Duurzame PABO 20 jaar. Roel van Raaij heeft als Senior beleidsmedewerker Ministerie LVVN de afgelopen decennia op de achtergrond bijgedragen aan Duurzame PABO en haar projecten. Hoe kijkt hij naar de afgelopen twintig jaar en wat is voor hem de meerwaarde voor pabo’s om aan duurzaamheid te werken?
Op welke manier ben je betrokken geweest bij Duurzame PABO?
‘’Ik was als beleidsmaker natuur- en milieu-educatie en duurzaamheidseducatie uitgenodigd op een van de eerste bijeenkomsten in Utrecht van Duurzame PABO, dus ik ben lang betrokken geweest. Daarna was ik met Ellen Leussink subsidiegever aan verschillende projecten. Eerst direct een netwerksubsidie aan Duurzame PABO en later via de opgerichte coöperatie Leren voor Morgen. Daarnaast ben ik vele jaren ‘opdrachtgever’ geweest voor de Dag van de Duurzaamheid en bijbehorende voorleesboeken. Ook was ik betrokken bij de vertaling van UNECE ESD competenties naar een Nederlandse situatie.’’
Wat waren voor jou de highlights uit 20 jaar Duurzame PABO? Welke momenten, evenementen of mijlpunten zijn je bijgebleven?
‘’De voorleesboeken, met name die over voedsel! Dat paste precies ook in een ander educatief programma Jong Leren Eten. Ook kijk ik positief terug op de debatten over de duurzaamheidscompetenties, en vond ik het mooi om verschillende gastlessen/lezingen te mogen houden op o.a. het Marnix College en Thomas More Hogeschool.’’
Waarom is het zo belangrijk dat pabo’s samen werken aan verduurzaming?
‘’Docenten dienen te beschikken over kennis van ESD (Education for Sustainable Development) in brede zin. Curricula schrijven namelijk vooral wat leerlingen moeten leren en gaan dus over de inhoud. Maar ESD, die Duurzame PABO heeft vertaald naar Nederlandse context, gaat ook over het hoe. Die methodieken staan niet in curricula, en die dienen docenten dus zelf zich eigen te maken. Zij moeten zichzelf ontwikkelen en daardoor de leerlingen in PO kennis over duurzaamheid kunnen bieden.’’
Wat zou je willen meegeven aan pabo’s die (nog) niet veel bezig zijn met duurzaamheid en daar mee worstelen?
‘’Ik hoop dat álle pabo’s op den duur willen meedoen binnen het Duurzame PABO netwerk! Het zou mooi zijn als Duurzame PABO kan bijdragen aan de nieuwe kerndoelen en vertaling naar een pabo curriculum. Er valt voor pabo’s veel te halen: zo kan elke pabo leren samenwerken met het lokale leerecosysteem, en kunnen leerkrachten leren te ‘arrangeren’ tussen kerndoelen, methoden en externe educatiematerialen. Ook kan elke pabo aan de slag gaan met de school uitgaan naar buiten, en zo te werken aan een rijke en stimulerende leeromgeving!’’