24 januari 2019: Kansen voor duurzaam onderwijs in het nieuwe curriculum.

Duurzaamheid en gezondheid worden belangrijk in de tussen- en kerndoelen van het nieuwe curriculum voor het primair onderwijs. Het worden pijlers binnen het nieuwe curriculum. Welke kansen gaat dit ons bieden?

Voor iedereen die werkt aan en in het onderwijs van kinderen in de basisschoolleeftijd bieden we op 24 januari een interactief, inspirerend en smakelijk programma. Volg workshops over o.a. het curriculum, voeding, duurzaamheid en onderzoekend leren.

De bijeenkomst wordt georganiseerd door Duurzame PABO i.s.m. Jong Leren Eten en HZ University of Applied Sciences en mede mogelijk gemaakt door Provincie Zeeland.

Succesvol kinderboekenschrijver Marc ter Horst (bekend van ‘Palmen op de Noordpool’ en ‘De oma van de oma van mijn oma’) leest voor en verzorgt een workshop.

Doelgroep
Leerkrachten, pedagogisch medewerkers kinderopvang, pabo-docenten, pabo-studenten en bestuurders uit de regio Zuid-West Nederland.

Datum en locatie
Donderdag 24 januari vanaf 16.00 uur (inloop vanaf 15.30 uur)
Locatie: HZ Middelburg, Het Groene Woud 1, 4331 NB Middelburg
Een smaakvol buffet wordt verzorgd.

Programma
15.45 – 16.00 uur: Inloop met koffie en thee
16.00 – 16.20 uur: Presentatie: Curriculum.NU! Duurzaamheid als één van de belangrijke pijlers onder het nieuwe curriculum. Met medewerking van ontwikkelaars Curriculum.nu waaronder Marleen de Goeij.
16.20 – 16.30 uur: Marc ter Horst (schrijver van o.a. ‘Palmen op de Noordpool’ en ‘De oma van de oma van mijn oma’) leest voor
16.40 – 17.30 uur: Workshopronde I
17.40 – 18.30 uur: Workshopronde II
18.30 uur: Start van lopend buffet met o.m. biologische streekproducten.

Dagvoorzitter is André de Hamer van Duurzame PABO.

Workshops

  • Kinderboekenschrijver Marc ter Horst gaat met de deelnemers in gesprek over hoe je non-fictie kinderboeken in kunt zetten voor de zaakvakken en voor leesbevordering. Bijvoorbeeld hoe je klimaatverandering (en andere onderwerpen) op een leuke manier begrijpelijk maakt.
  • Carlien Nijdam (HZ University of Applied Sciences): De kracht van onderzoekend leren, gebruik makend van de leerkrachtcompetenties duurzaamheid en met koppeling naar de sustainable development goals.
  • Ingrid de Vries (Green Office): Betekenisvol onderwijs door te doen.
  • Vincent van der Veen (IVN): Groene revolutie. Buiten zijn en buiten leren in een natuurlijke omgeving stimuleert de ontwikkeling van zintuigen, creativiteit en de motorische, cognitieve en sociale vaardigheden van kinderen. Schoolpleinen of groene plekken aangrenzend aan de school spelen daarbij een sleutelrol.
  • Patrick Vader (SportZeeland): Sport en bewegen. Spelen en bewegen is minder vanzelfsprekend geworden in het dagelijks leven van kinderen. Zo blijkt dat anno 2019 de meeste kinderen van 4 tot 11 jaar maar drie tot zeven uur per week buiten spelen. De oorzaken daarvan zijn onder andere digitalisering, verstedelijking en niet altijd voldoende toegang tot veilige speelplekken en vaak een terughoudende en voorzichtige houding van ouders en verzorgers bij het buitenspelen. Welke rol kan het onderwijs hierin spelen?
  • Klasseboeren: Eigen wijzer word je door belevend leren op de boerderij! Op de boerderij leer je door te beleven. Aan de hand van de kerndoelen van het PO krijg je een handvat van activiteiten die tijdens het bezoek op de boerderij kunnen worden gedaan door de leerlingen.

Aanmelden kan tot en met 20 januari. 
Meld je hier aanDe eerste 50 aanmeldingen ontvangen het prachtige voorleesboek ‘De Wereld van Voedsel’. Deelname aan de bijeenkomst is kosteloos. Bij no-show worden kosten (25 euro) in rekening gebracht.