‘Als kind heb ik de opkomst van wegwerpartikelen bewust meegemaakt. Ik ben nu 64. We weten nu waar het toe heeft geleid. Wegwerp kan niet langer gangbaar zijn.’ Tjalliena Ponjee geeft les op de Samenwerkingsschool De Stroming in Middelburg. In groep vijf en in de plusklas. Ze is specialist in het onderwijs voor hoogbegaafde kinderen. We spreken elkaar over de Curriculum.nu bouwstenen Duurzaamheid in relatie tot de dagelijkse praktijk op De Stroming.

Tjalliena vertelt: ‘Door deelname aan het project YESC is er behoorlijk wat losgekomen bij de kinderen. Energie, anders energie opwekken, elektriciteit, recyclen… dit zijn de onderwerpen die sindsdien vaker door de leerlingen in de plusklas genoemd worden om zelf te gaan onderzoeken! Maar ook op school begint er wat te veranderen. De directie gaf onlangs aan: Het klopt, we doen nog te weinig aan duurzaamheid. Toch zijn de vorderingen zichtbaar. Zo doen we sinds kort aan afvalscheiding. Dat vergt weliswaar meer van ons, leerkrachten, maar daar geven we graag het goede voorbeeld in naar de kinderen. In de methodes die we gebruiken zie ik aan de andere kant helaas amper ingangen naar duurzaamheid. Kinderen worden daar nog niet meegenomen richting bewustwording. Zo is plastic nog het gangbare basismateriaal in de natuur & techniek methode die wij hanteren. Dat is toch niet meer van deze tijd?’

In het voorjaar heeft Tjalliena een prachtig project rondom de energietransitie vormgegeven. Haar lessen nodigen uit om alle talenten en alle zintuigen in te zetten en samen op onderzoek te gaan. Vooral het werken met de kinderen aan dit soort activiteiten geeft energie zowel aan de kinderen als aan haarzelf en de overtuiging dat het mogelijk is om verandering aan te brengen. Voor de Young Energy Society Challenge schreef ze vijf sprankelende verdiepingslessen Energieneutraal Zeeland. We praten verder over de concrete voorbeelden op De Stroming en Tjalliena vervolgt: ‘Duurzaamheid moet echt in het systeem komen. De man of vrouw voor de klas maakt het verschil. Daar moet nog wel wat gebeuren maar de verandering is onomkeerbaar ingezet… Zo gebruikten we tot voor kort nog ballonnen. Nu gelukkig niet meer. Een ander voorbeeld is de Sinterklaasfolder: die staat voor 90 % vol met goedkoop plastic spul. Samen met mijn collega’s van groep 5 hebben we nu gekozen voor cadeautjes van hout of papier. Als statement. We zouden graag zien dat onze besturen, Archipel Scholen en Onze Wijs, daar ook nog meer en steviger stelling in nemen.’