De visie op Leren voor Duurzame ontwikkeling van Steden Hogeschool in Meppel is:
‘Serving to make a better world.’ Dit laten wij zoveel mogelijk doorklinken in ons gehele curriculum.

Op onze pabo wordt leren voor duurzame ontwikkeling ingebed in de volgend vakken:
In ieder geval in de vakken Natuur en Gezond en Redzaam gedrag, maar ook in onze overkoepelende thema-opdrachten is hier aandacht voor. Zo moeten studenten bijvoorbeeld het “Team van de toekomst” gaan formeren en hierbij is duurzaamheid zeker een aandachtspunt.

De toegevoegde waarde van leren voor duurzame ontwikkeling is voor onze pabo:
We willen onze studenten bewust maken van hun rol en we willen dat zij zich ontwikkelen tot kritische leerkrachten.

Aandacht voor duurzaamheid herken je op onze pabo aan:
Zorg voor het gebouw en de tuin, fairtrade producten in de kantine, voorbeeldgedrag (lampen en computers uit in lokalen die niet gebruikt worden) enrekening houden met vegetarische en veganistische diëten. Daarnaast wisselen we over dit thema uit met gaststudenten uit het buitenland (Erasmusbeurs)

Een goede tip voor andere pabo’s is:
Meer uitwisseling zou fijn zijn. Ik denk dat wij nog veel meer zouden kunnen doen. Nu is er niet een vast protocol voor duurzaamheid en zijn we afhankelijk van de attitude die er momenteel heerst.

Wensen voor duurzaam onderwijs zijn:
Ervoor zorgen dat het gebouw een inspirerend voorbeeld is voor de studenten. Een beter geïsoleerd gebouw en investeren in zonnepanelen. Daarnaast kunnen we met een kritische blik naar ons curriculum kijken en thema-of module-opdrachten eventueel aanpassen.