In twee workshoprondes kun je actief aan de slag met onder andere de volgende onderwerpen:

  1. Outdoor Education voor de pabo: Beleef (buiten!) een voorproefje van de succesvolle outdoorweek voor pabo’s van IVN, Duurzame PABO, ARK en Staatsbosbeheer.
  2. Duurzaamheid op de pabo: beleef hoe het kan tijdens een inspirerende activerende workshop verzorgd door Greenpeace in samenwerking met Duurzame PABO. NB: deze workshop is zéér geschikt voor studenten!
  3. Leren doe je samen: Echte botten, fossielen, dino’s en vleesetende planten… Tijdens onze interactieve workshop willen wij je verwonderen en nieuwsgierig maken. Daarnaast horen wij graag jouw ideeën over museumeducatie. Dertien musea met natuurhistorische collecties hebben hun krachten gebundeld en werken samen aan kwaliteitsverhoging van hun schoolprogramma’s. Leren doe je samen. Doe en denk je mee?
  4. Rounder Sense of Purpose: maak kennis met de vernieuwde en sterk verbeterde leerkrachtcompetenties duurzaamheid. Spiegel je eigen praktijk en doe je voordeel met de nieuwste inzichten. Loop hiermee vooruit op de nieuwe kerndoelen.
  5. Alle kinderen naar buiten: De natuur is één grote speeltuin, alleen de kinderen spelen er veel te weinig in. De auteurs van het prachtige nieuwe natuuractiviteitenboek ‘Alle kinderen naar buiten’, Jasper de Ruiter en Marieke Dijksman, gaan je gedurende deze workshop nog meer inspireren om met kinderen deze speeltuin te ontdekken en te beleven (buiten!).
  6. Eco-schools: Eco-Schools stimuleert leerlingen om zélf activiteiten te ondernemen om de school (verder) te verduurzamen. Zij maken duurzaamheid bespreekbaar en brengen de school in beweging naar een nieuwe situatie. Proef aan Eco-schools tijdens deze interactieve workshop.
  7. Maker-education: Maker-education is kort gezegd: leren (door te) maken. Dat is natuurlijk niet nieuw in het onderwijs. Ook binnen bijvoorbeeld kunst- en techniekonderwijs staat leren (door te) maken centraal. Nieuw aan makereducation is de verbinding tussen techniek en kunst (en natuuronderwijs en rekenen en ….) en het gebruik van nieuwe technologie, zoals electronica, apps en robotica. Hoe kun je dit nu koppelen aan leren voor duurzame ontwikkeling? Petra Jansen neemt je mee in haar eigen zoektocht naar ‘leren maken voor een betere wereld’. Heeft u een laptop? Neem deze dan mee naar deze workshop.
  8. Future Thinking: Door jongeren te leren toekomst-denken, helpen we ze de entrepreneur van hun eigen leven en dat van de wereld om ons heen te worden. Erica Bol geeft je inzicht in het fenomeen ‘toekomst’ en hoe je dit in de les kan laten terug komen.
  9. Plastic soep: Leer actief meer over zwerfafval en plastic soep. Hoe kun je het voorkomen, hoe ruim je het op en hoe kun je er mee rekenen? (Alleen in de tweede workshopronde.)